LUDWIK TIECK - VITTORIA ACCOROMBONA - L. NIEMIECKA
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena:
9.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON,
WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Opis przedmiotuAutorLudwig TieckTytułVittoria AccorombonaRok
wydaniaWydawnictwoStronOkładka, oprawaStan i inne
informacje1973PIW302miękkadbOpisa tle burzliwego okresu włoskiego
renesansu kreśli autor losy tej niezwykłej kobiety, która na
przestrzeni wieków zaprzątała umysły wielu pisarzy. Kim była
Vittoria Accorombona, "białym szatanem", morderczynią czy też
niewinną ofiarą?Tieck w oparciu o źródła historyczne stara się
przeprowadzić rehabilitację swej bohaterki. Żywa akcja, świetnie
nakreślone sylwetki występujących postaci, poetycki język - oto
walory tej interesującej powieści.[Klub Interesującej Książki,
1973]Johann Ludwig Tieck (ur. 31 maja 1773 r. w Berlinie; zm. 28
kwietnia 1853 r. w Berlinie) – poeta, dramaturg, powieściopisarz,
nowelista, bajkopisarz, tłumacz i krytyk, jeden z najwybitniejszych
przedstawicieli wczesnego romantyzmu w Niemczech. Był także wydawcą
i doradcą teatralnym w Berlinie i Dreźnie. Publikował również pod
pseudonimem Peter Lebrecht i Gottlieb Färber. Pionier romantyzmu w
teatrze, głównie poprzez poświęcone jemu prace Friedricha Schlegla,
teoretyka wczesnego romantyzmu, wywarł wpływ na całą tę epokę. W
późniejszym okresie swojej twórczości zbliżył się do realizmu.W
1797 r. Tieck wydał udramatyzowaną baśń ludową Kot w butach: bajkę
dla dzieci w 3 aktach, z intermedium, prologiem i epilogiem. Autor
powołuje w Kocie w butach, jako pierwszy w historii na taką skalę,
wątki autotematyczne, meta-teatralne. Tieck powołuje rzeczywistość
w teatrze, która podlega od razu zniszczeniu. W świecie
przedstawionym pomieszczono dwie strony aktu teatralnego- bohaterów
sztuki, jej twórców (Poeta- autor) i odbiorców. Dzieło Tiecka to
pierwszy dramat oparty na grze iluzji i antyiluzji, tworzenia i
niszczenia, których akt staje w centrum uwagi razem z osobą twórcy
i demaskatora zarazem. Poprzez parabazę, wykroczenie poza świat
przedstawiony dzięki obecności chóru (nie bez powodu Tiecka nazywa
się romantycznym Arystofanesem; chór spełniający podobną rolę jest
obecny w pojedynku Ajschylosa z Eurypidesem w Żabach), autor zwraca
się bezpośrednio do widowni, dokonuje deziluzji. W tej
udramatyzowanej wersji baśń ludowa o Kocie w butach zostaje
rozbudowana o wątek króla i księżniczki. Ludwig Tieck powołuje
świat, pokazuje teatr i go komentuje. W wydanych w tym samym roku
Fragmentach krytycznych Fryderyk Schlegel teoretyzuje o tym, co
zrobił Tieck. Nazwał to zjawisko ironią romantyczną, a akt kreacji
rzeczywistości i osobę kreatora, a nie samą rzeczywistość, ustawia
w centrum nowej estetyki romantycznej.Młodość, studia i pierwsze
sukcesy [edytuj]Ludwig TieckLudwig Tieck urodził się 31 maja 1773,
dorastał w Berlinie razem z młodszym rodzeństwem, bratem
Friedrichem i siostrą Sophie. Od 1782 roku uczęszczał do gimnazjum
w Berlinie (Friedrich-Werdersche Gymnasium), pod przewodnictwem
Friedricha Gedika, gdzie nawiązał bliską znajomość z Wilhelmem
Heinrichem Wackenroderem. Studiował historię, filologię, oraz
starożytną i nowożytną literaturę w Halle (1792), Getyndze
(1792/1793, 1793/1794), oraz w Erlangen (1793, tu razem z
Wackenroderem). Właściwym celem studiów było uzyskanie
wykształcenia potrzebnego do zostania wolnym pisarzem, już wtedy
zajmował się on szczegółowo Szekspirem. W czasie studiów w Erlangen
podejmował wraz z Wackenroderem wyprawy do Norynbergi, także w
regiony Szwajcarii Frankońskiej, aż po Smreczany, jak również do
barokowego zamku Weissenstein w Pommersfelden, przeżycia z tych
wypraw uwieczniał później w jego znanych opisach
podróżniczych.Pierwsze prace poetyckie pisał w Berlinie, jeszcze
zanim podjął studia. Przerwał je w 1794 i powrócił do Berlina (do
1799). Literatura rozrywkowa i literackie eksperymenty w duchu
późnego oświecenia opublikował on w zbiorze Straussfedern (od
1795), jego sztuki pisane prozą były częściowo wynikiem wspólnych
prac z jego siostrą Sophie.Ukazały się jego pierwsze powieści i
opowiadania takie jak: Peter Lebrecht, eine Geschichte ohne
Abenteuerlichkeiten (1795, 2 tomy.), William Lovell (1795-96, 3
tomy) i Abdallah (1796), po czym przechodząc w styl właściwego
romantyzmu, podejmował dramatyczno – satyryczne opracowania starych
pieśni ludowych i bajek , publikując je pod tytułem Volksmärchen
von Peter Lebrecht (Berlin 1797, 3 tomy.) Z książką Franz
Sternbalds Wanderungen Tieck dał kierunek powieściom romantycznym
(Novalis, Eichendorff)Pod koniec roku 1797 Tieck spotkał po raz
pierwszy Friedricha Schlegela. Po poślubieniu w 1798 roku w
Hamburgu córki kaznodziei (Juliusa Alberti), przebywał on w latach
1799-1800 w Jenie, gdzie zawarł przyjacielskie stosunki z braćmi
Schlegel, Novalisem, Brentano, Fichte i Schellingiem. Do wczesnego
romantyzmu zaliczani byli w tym okresie także August i Friedrich
Schlegel. Dla teorii rozwijanych przez Schlegela Tieck dostarczał
literackich przykładów (i na odwrót). Poznał także Goethego i
Schillera. W 1801 zamieszkał r
Przejdź do sklepu