KOSCIOL W SYSTEMIE TOTALITARNYM EUROPY -
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena:
13.34 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON,
WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
AutorOpracowanie zbioroweTytułŚwiadectwo Kościoła Katolickiego w
systemie totalitarnym Europy Środkowo-wschodniejRok
wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka,
oprawaStan i inne informacje1994KUL-363MiękkaNOWAŚWIADECTWO
KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W SYSTEMIE TOTALITARNYM EUROPY
ŚRODKOWO-WSCHODNIEJKsięga Kongresu Teologicznego Europy
Środkowo-Wschodniej 11-15 sierpnia 1991,rok wydania 1994, 363
strony.Wydarzenia roku 1989 w Krajach Europy Środkowej i Wschodniej
otworzyły nowy okres w dziejach całej Europy i świata. Wydarzenia
te -jak to podkreśla w swym nauczaniu Jan Paweł II (por. CA 26) -
mają znaczenie uniwersalne i dotyczą całej rodziny ludzkiej.
Pozwoliły one wielu narodom poddanym totalitarnej przemocy spojrzeć
z nową nadzieją na szansę budowania swej przyszłości
pomimo dramatycznego doświadczenia tak licznych wciąż
obciążeń totalitarnej przeszłości.W trudnych latach ucisku i
prześladowań Kościół Chrystusowy w tej części Europy składa - przez
swych pasterzy, przez całe wspólnoty chrześcijańskie i
poszczególnych wiernych - świadectwo swej wierności
krzyżowi i Ewangelii. W tym świadectwie, w
nieograniczonym zawierzeniu Bogu tak wielu ludzi z tego regionu
Europy, trzeba widzieć także jedną z istotnych przemian roku
1989.Każdy, kto dogłębnie analizuje okoliczności i przyczyny zmian
społeczno-politycznych w dawnym bloku komunistycznym, zauważy bez
trudu, jakie znaczenie dla tychże zmian miał wybór
kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową. Wprawdzie pontyfikat Jana
Pawła II nie rozpoczynał otwarcia Kościoła
katolickiego na wschód Europy, bo takie otwarcie dokonało się za
pontyfikatu Jana XXIII, ale Jan Paweł II nadał temu otwarciu
zupełnie nowy wymiar. Widać to wyraźnie już w jego wołaniu na placu
św. Piotra w dniu 22 października 1978 r.: „otwórzcie
Chrystusowi granice państw i narodów".SPIS
TREŚCIWprowadzenie (ks. Janusz Nagórny)Część I. Otwarcie
KongresuPrzemówienie Rektora KUL Stanisława WielgusaSłowo Kardynała
Franciszka MacharskiegoPrzemówienie Arcybiskupa Józefa
KowalczykaCzęść II. Refleksja teologicznaWprowadzenie (Andrzej
Szóstek MIC)Ks. S. Nagy SCJ. Świadectwo Kościoła doświadczonego
przemocą systemu komunistycznegoV. Wolf. Świadectwo Kościoła pod
rządami komunistycznymi..Ks. Cz. Bartnik. Najnowsze dzieje Kościoła
w Polsce w refleksji teologicznejI. Praeliminaria....II.
Zaprowadzenie totalitaryzmu bolszewickiego w PolsceIII. Główne
motywy agonistykiIV. Owoce dobre i złeV. KonkluzjeAbp M. Vlk. Bóg
bliski także w komunizmie. Doświadczenie i teologiczne
zamyślenie nad nimI. Sytuacja naszego Kościoła na
początku panowania komunizmuII. „Niewola" i nowe życieIII. Znaki
czasu..IV. ... również w życiu prywatnymKs. I. Golub. Kościół jako
świadekI. Przeszłość - anamneza - teologia historiiII.
Współczesność - łaska - łaska prześladowania, wyzwolenia i
pojednaniaIII. Przyszłość - profetyzm - kultura i Kościół na
przełomie czasówIV. Wieczność - przyjaźń - przyjaźń jako
perspektywa EuropyV. Tkadlćik. Przeszłość i przyszłość kongresów
welehradzkichBp A. Nossol. Z czym w jutro chrześcijańskiej
Europy?I. Ważne aktualne wymiary prawdy teologicznejII. Dar i
zadanie chrześcijańskiej wolnościIII. Budowanie „cywilizacji
miłości"Część III. ŚwiadectwaWprowadzenie (Jan S. Gajek MIC,
Leonard Górka SVD)Ks. M. Woroniecki CM. Świadectwa lokalne (Lwów,
Łysków, Dżezkazgan Rudnik,Różana)L Lwów 1939-1945II. Łysków
1945-1949III. Dżezkazgan Rudnik. Maragandziński okręg Kazach. ŚRR -
1949-1955 . . .IV. Różana 1956-1990V. Refleksje i potrzebyBp B.
Kruszylowicz OFMConv. Świadectwo bułgarskieKs. V. Bajsić. Kościół w
Chorwacji w dobie komunizmuKs. T. Halik. Świadectwo z czasów
prześladowania Kościoła w Czechosłowacji . . . Bp V. Nukss.
Świadectwo z Łotwy..L. Ullrich. Kościół w ideologicznej i
sekularyzacyjnej diasporze. Świadectwo Kościoła
katolickiego w DDRL Kościół w diasporze ideologicznej i
sekularyzacyjnejII. Kościół bardziej „do wnętrza" niż „na
zewnątrz"III. Solidarność z narodami sąsiadującymi oraz żywy
ekumenizm wszystkich chrześcijanIV. Kościół diaspory jako
„narzędzie zbawcze wszystkich" oraz jako Kościół
zastępstwaS. Sawicki. Katolicki uniwersytet w
komunistycznym państwie.Bp. J. Werth. Świadectwo wiary niemieckich
katolików w RosjiKs. J. Chryzostom Kard. Koree. Świadectwo
słowackieKs. A. Perca. Świadectwo rumuńskieKs. J. Krajńak. Kościół
greckokatolicki w Czeskiej i Słowackiej Republice
FederacyjnejKs. V. Mikulka. Obecny stan Kościoła w
SłowacjiKs. B. Dolenc. Kościół jako świadek pod rządami
komunistycznymi w Słowenii L Rys historyczny1) Przed II wojną
światową2) II wojna światowa3) Okres powojennyII. Próba analizyIII.
Spojrzenie w przyszłośćI. Kałyiiets, Kapłan greckokatolicki.
Ukraiński Kościół greckokatolickiI. Pani poseł Irena Kalynets -
LwówII. Świadectwo KapłanaBp M. Trofimiak. Świadectwo
ar
Przejdź do sklepu