photo
PROGRAMY ROMANTYZMU W NIDERLANDACH - NOWOSC
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena: 21.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY. OPISAutorIrena Barbara KallaTytułProgramy romantyzmu w NiderlandachRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje2007WUW-186twardaNOWAPrzedmiotem niniejszego opracowania jest bowiem myśl estetyczno-litcracka w Holandii w okresie 1814-1839, rekonstruowana na podstawie tekstów o cha­rakterze programowym. Celem tej rekonstrukcji jest wykazanie, jakie były poten­cjalne możliwości układu, innymi słowy, czy i w jaki sposób wypowiedzi na te­mat literatury programowo nawiązywały do romantyzmu, który jako prąd ideowy w badanym wycinku procesu historycznoliterackiego zaznaczył się w literaturze większości krajów europejskich,We wstępnych założeniach przyjętych wobec korpusu tekstów będę posiłkować się teorią przedstawioną w rozprawie doktorskiej Gerrita J. Johannesa5. Johannes zakłada, że w świadomości literackiej w Holandii w okresie 1780-1840 istniał „zespół standardowych poglądów na literaturę" (standaardbetoog), stanowiących adaptację myśli filozofów, estetyków i psychologów europejskiego oświecenia, z którymi niderlandzka publiczność mogła się zapoznać dzięki ukazującym się, począwszy od końca XVIII w., tłumaczeniom zagranicznych publikacji, popula­ryzującym artykułom, rozprawom naukowym oraz wierszom o charakterze pro­gramowym. Charakterystyczne dla tych standardowych poglądów było przyzna­wanie ważnego miejsca wyobraźni i uczuciu jako istotnym elementom procesu tworzenia bądź też jako cechom, którymi powinien charakteryzować się poeta. Jednocześnie podkreślano konieczność posiadania rozbudowanej wiedzy i kon­troli wyobraźni oraz uczuć przez sąd i dobry smak.Utrzymywanie równowagi między uczuciem i wyobraźnią a sądem i dobrym smakiem oraz momenty jej naruszenia to dwa istotne punkty odniesienia w dal­szych rozważaniach. W okresie 1814-1839 pojawiły się teksty, które można po­dzielić na dwie grupy: l) z jednej strony wypowiedzi o charakterze programowym, które przyczyniły się do naruszenia równowagi między wyobraźnią i uczuciem a sądem i dobrym smakiem, 2) z drugiej zaś te, które w sposób programowy pró­bowały tę równowagę utrzymać czy przywrócić.W efekcie polemik prowadzonych przez przcdstawicieli różnych orientacji po­wstała grupa tekstów zawierających wypowiedzi o charakterze programowym. Z grupy tych tekstów, dziś już najczęściej zapomnianych, wyselekcjonowany zo­stał korpus, który w dalszej części naszych rozważań zostanie poddany szczegó­łowej analizie.Spis Treści :WstępRozdział 1. Program, manifest literacki, wypowiedź programowaRozdział 2. RomantyzmRozdział 3. Romantyzm jako jeden z prądów literatury nowożytnejRozdział 4. Koncepcje procesu twórczego, poety i poezjiRozdział 5. Konsekwencje zachwiania równowagi między wyobraźnią i uczuciem a sądem i smakiemRozdział 6. Przejawy historyzmu w tekstach o charakterze programowymRozdział 7. Poezja czy proza? Rozważania na temat form ekspresji literackiejPodsumowanieKorpus tekstówBibliografiaSummaryIndeks nazwisk
Przejdź do sklepu
Strony upblue.store korzystają z plików cookie zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić ustawienia dotyczące przechowywania, dostępu do plików cookie, a także ich usuwania w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookie w Twojej przeglądarce oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Dowiedz się więcej.
x
Akceptuję