AUTONOMIA SLASKA W PRACACH KChd W I SEJMIE SLASKIM
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena:
23.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON,
WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
AutorAndrzej DrogońTytułAutonomia województwa śląskiego w pracach
Klubu chrześcijańskiej Demokracji w I Sejmie ŚląskimRok
wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka,
oprawaStan i inne informacje2003WUŚ-186TWARDANOWAOpisChrześcijański
charakter najsilniejszego w Sejmie Śląskim ugrupowania politycznego
oraz szerokie rozumienie pojęcia „ustrój polityczny" nakazują
przedstawić stosunek tego ugrupowania do spraw wyznaniowych. Wiąże
się to z kształtowaniem modelu wychowania młodego pokolenia oraz
kwestiami szkolnictwa. Struktura społeczna II Rzeczypospolitej
wskazuje na dominację ludności związanej z rolnictwem. Rozwiązanie
problemów rolnych było jedną z najważniejszych kwestii, przed
którymi stanęło państwo polskie. Nawiązując do zasad
sprawiedliwości społecznej, program chadecji zmierzał do
zapewnienia ziemi małorolnej i bezrolnej ludności wiejskiej w
drodze parcelacji większych gospodarstw17. To powód, dla którego w
pracy podjęto próbę prześledzenia, w jaki sposób idee te
wprowadzali w życie chadecy. Jednocześnie przez pryzmat tych
zagadnień można określić stosunek do problematyki autonomii, gdyż
Statut Organiczny wyraźnie utożsamiał sprawy edukacji i
wychowania, wyznań, rolnictwa, ustroju wewnętrznego z kwestią
autonomicznych uprawnień Sejmu Śląskiego. Ponadto na wskazanych
płaszczyznach zaznacza się szczególna rola czynnika narodowego,
wiązanego z polską racją stanu, której nie można było pominąć w
okolicznościach towarzyszących kształtowaniu niepodległego bytu.
Należy mieć na uwadze fakt wzajemnego przenikania się spraw
narodowych i społecznych na Śląsku. Miało to swoje szczególne
odniesienie do ideologii wyrosłej na idei chrześcijańskiej
sprawiedliwości. Działacze chadeccy „byli pierwszymi, którzy
wykazali, że sprawa narodowa łączy się z kwestią społeczną, a siłą
sprawczą ich wzajemnego przenikania i oddziaływania jest
katolicyzm"18.Ostatnim merytorycznym zagadnieniem jest ocena
postawy chadeków w sprawie autonomii jako spójnego systemu
ustrojowego. Chodzi głównie o reakcje na próby, bez względu na to,
jakiej materii ustrojowej dotyczyły, zmierzające do ograniczenia
czy też zniesienia autonomii.W pracy posłużono się metodą
prawniczej analizy instytucji prawa państwowego, dążąc do
skonfrontowania norm ustrojowych Statutu Organicznego z
założeniami programowymi ugrupowania politycznego mającego
najsilniejsze wpływy w Sejmie Śląskim. Z uwagi na zmieniające się
programy oraz układy polityczne należało również zastosować metodę
historyczną, pomocną w interpretacji konkretnych instytucji
prawnych oraz praktyki politycznej ugrupowania chadeckiego. W
efekcie chodziło o to, aby wskazać, czy i w jakimstopniu w
województwie śląskim zrealizowany został model ustrojowy wyrażony
w założeniach programowych chadecji.Literatura przedmiotu nie
przedstawia całościowo podjętej problematyki Wiemy sporo o
niektórych ugrupowaniach politycznych działających na forum Sejmu
Śląskiego. Podejmowano próby określenia stosunku tych ugrupowań do
sprawy autonomii. Nikt jednak dotychczas nie pokazał, w jaki sposób
aktywność polityczna i parlamentarna ugrupowania chadeckiego w
województwie śląskim wpływały na kształt ustrojowy województwa, i
jak realizował się w pracy parlamentarnej program
społeczno-ustrojowy chadecji.Wewnętrzny układ pracy zmierza do
zapełnienia luki w ramach zasygnalizowanego problemu badawczego.
Przede wszystkim omówimy program śląskiej chadecji i postaramy się
nakreślić główne kierunki działania klubu tej partii w Sejmie
Śląskim. Następnie wskażemy etapy, jakie przebyła autonomia śląska,
począwszy od jej narodzin w roku 1920 aż do rozwiązania I Sejmu
Śląskiego 12 lutego 1929 r. Postaramy się zbadać, czy już w etapie
wstępnym udział chadeków w kreowaniu rozwiązań autonomicznych był
duży. Jednocześnie przedstawimy dalszy rozwój sytuacji na Górnym
Śląsku, z uwzględnieniem aktywności i stosunku działaczy
chadeckich do rozwiązań autonomicznych w okresie między
uchwaleniem ustawy konstytucyjnej z 15 lipca 1920 r. a jej wejściem
w życie w górnośląskiej części województwa.Podstawową funkcją Sejmu
Śląskiego było uchwalanie ustaw. Na płaszczyźnie procesu
legislacyjnego łatwo wyobrazić sobie ograniczanie uprawnień
autonomicznych. Możliwość taka istniała głównie w trakcie
zatwierdzania ustaw śląskich, gdyż na tym etapie procesu
ustawodawczego wyraźny był udział czynników centralnych. Z tego
względu podjęto próbę określenia stosunku chadecji do problemu
zatwierdzania ustaw śląskich.Partia chadecka, jako partia
reprezentująca określony nurt religijny w życiu społecznym, sporo
swej aktywności społecznej i politycznej poświęciła sprawom
wyznaniowym. Szerokie rozumienie tego pojęcia nakazywało podjąć ten
problem. W programie partii chadeckich sprawy wyznaniowe powiązane
są ze szkolnictwem i wychowaniem. Interesujące z punktu widzenia
badacza było szukanie odpowiedzi na pytani
Przejdź do sklepu