POWIESC HISTORYCZNA W DZIEJACH PROZY EPICKIEJ
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena:
23.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON,
WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Opis przedmiotuAutorred. ALEKSANDER ABŁAMOWICZTytułLe roman de
l'histoire dans l'histoire du romanRok wydaniaWydawnictwoilustracje
zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne
informacje2000Nakład270 egz.Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego-367miękkaNOWAOpisPublikacja stanowi próbę określenia
definicji programowej powieści historycznejw dziejach prozy
epickiej. Różnorodność metodologiczna zastosowana przez autorów
po-szczególnych szkiców pozwoliła na przedstawienie wielu aspektów
tego typu powieści oraz funkcji, jakie jej nadawano.Teksty
zgrupowano w czterech działach problemowych. Część pierwsza: Cerner
le roman historique poświęcona jest zagadnieniom teoretycznym;
część druga: Raconter l'histoire au XIX siecle traktuje o sposobach
przedstawienia historii w literaturze francuskiej XIX wieku; część
trzecia: Ecrire le roman historique au XX siecle zawiera teksty
ukazujące rozwój powieści historycznej w wieku XX; część czwarta:
Percevoir le roman historique horsla France, obejmuje przykłady z
literatur innych niż francuska (z literatury polskiej, rosyjskiej,
rumuńskiej, niemieckiej, angielskiej, włoskiej, kanadyjskiej,
latynoamerykańskiej).Historical Novel in the History of the Novel
SummaryHistorical novel occupies a special place in the history of
the novel. Earlier, quite timid attempts to popularise that genre
have not succeeded and it was not before the success of Walter
Scott's novels that in fact all great writers of the 19th century
Europe got interested in that type of writing. Therefore it does
come as a surprise that historical novel spread around the whole
continent and developed in an amazing way. It is true that the
atmosphere of Romanticism, whose programme referred to national and
folk past, and even to specific folklore, was conductive of that.
It can be seen clearly on the example of the French historical
novel, which in many cases became a model for the writers for
whomFrancewas an unattainable model of art, literature included.The
world presented in historical novel is a specific one. For literary
fiction remains here in the frame of the non-existing, supposedly
true, past. Therefore it is full of specific exotics based on
different, more or less reliable sources, but that is insignificant
here. That world appeals to the contemporary knowledge and
experiences as well as emotions, giving them colours frequently
taken from the long gone past. It creates a specific vision of the
world and the individual's lot, simultaneously being a picture of
impressions, feelings and experiences.spis treści lub fragmentTable
des matieresAvant-propos ...................... 9Cerner le roman
historiqueJean BESSIERE: Notes ponr definir quelques paradoxes
relatifs an roman bis-torique ....................... 13Kazimierz
BARTOSZYNSKI: Le probleme des « sources » du roman historique .
25Wiesław Mateusz MALINOWSKI: La question des personnages dans le
romanhistorique: 1'exemple romantique .............. 34Jerzy LIS:
Entre 1'histoire personnelle et 1'histoire collective: le cas de
1'autobio-graphie ....................... 45Lucienne
BOZZETTO-DITTO: Alejo Carpentier: Le Siecle des Lumieres. My-the(s)
et histoire(s) ................... 54Raconter 1'histoire au
XD^siecleReginaBOCHENEK-FRANCZAKOWA:La Revolutiondans les romans
duDirectoire ou comment conjurer le passę ........... 67Philippe
ANTOINE: « La legendę, mirage de 1'histoire ». Poesie et histoire
dansLes Martyrs ..................... 76Barbara SOSIEŃ: Imaginer
1'histoire: le XVI' siecle selon Honore de Balzac(Sur Catherine de
Medicis) et Alphonse Esquires (Le Magiciea) ... 87TugrulINAL: Notre
Dame de Paris :mariagedu romanesque et du fantastique . 95Krystyna
WOJTYNEK-MUSIK: La categoric du tragique dans Cinq-Marsd'Alfred de
Vigny ................... 102Andrzej RABSZTYN: Chronique du regae
de Charles IX et le jugement surrhistoire .......................
113Magdalena WANDZIOCH: Une page d'histoire dans le romanesqne de
Barbeyd'Anrevilly ...................... 120Helena SHILLONY:
Herodias de Flaubert: conte historique, conte hysterique .
131Ecrire le roman de 1'histoire au XX6 siecleRegina
LUBAS-BARTOSZYŃSKA: L'Histoire et ses interpretations abusives.Les
templiers dans Les Hois maudits de Maurice Druon et dans Le
Pendulede Foucault d'Umberto Eco ................ 143Jean-Pierre
GIUSTO: Le dernier Aragon: une pensee du chaos .... 152Edmond
NOGACKI: L'alchimie de L'Oeinre an noir de Marguerite Yourcenarou
comment « passer par 1'histoire pour se degager des pieges de
1'histoire » . 166Krystyna MODRZEJEWSKA: Les traces de Marguerite
Yonrcenar dans sespersonnages ...................... 177Magdalena
ZDRADA-COK: Entre rhistoricite et la contestation de
1'Histoire.L'analyse de L'Oemre au noir de Marguerite Yourcenar
...... 184Maria Teresa DE FREITAS: Tradition et rupture: les «
romans revolutionnaires»d'Andre Malraux ....................
195Krzysztof
Przejdź do sklepu