photo
TWORCZOSC LITERACKA DLA DZIECI_EKSPLIKACJE MUZYCZN
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena: 21.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON, WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY. OPISAutorIrena Chyła-SzypułowaTytułTwórczość literacka dla dzieciEksplikacje muzyczneRok wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka, oprawaStan i inne informacje20069AŚtak156miękkaNOWALiteratura dla dzieci i młodzieży ulega ciągłemu procesowi zmian, który przebiega paralelnie do rozwoju literatury dla dorosłych. Mimo niewątpliwej specyfiki, utwory dedykowane dzieciom posiadają także piętno historycznie określonego czasu, podejmują bowiem problemy estetyczne, wychowaw­cze czy kulluralno-obyczajowe.Liczne badania wskazują, że najbliższe dziecięcej wyobraźni i umysło­wej percepcji są utwory wyrosłe z folkloru. Najstarsze gry i zabawy dzie­cięce rejestrował już Oskar Kolbcrg w swoim wielkim dziele pt. Lud. Były to rymowanki, przysłowia, wyliczanki oraz gry i zabawy, które powstawały spontanicznie, często wymyślane także przez dzieci. Szereg gier i zabaw wraz z zasadami i przepisami tworzyli wychowawcy, nauczyciele. Bardzo często zabawom i grom towarzyszył śpiew oraz pantomima obrzędowo-mi-metyczna (naśladowanie ruchem różnych czynności).Jerzy Cieślikowski zauważył, że,,Wiersz dziecku najwcześniej objawiał się w śpiewie, w melodii słowa i w muzyce [.]. Literackość, w tym pierw­szym wyobrażeniu, była śpiewaniem, była samą śpiewnością"'. Bajki dla dzieci były określane jako „gadane" (narracyjne, prozą) i,,śpiewane" (zin­strumentowane rytmem i rymem oraz z melodią). Literatura dla najmłod­szych dzieci obejmowała przede wszystkim wiersze. Rymowane były też baśnie i bajki, do których dodawano melodie. Teksty śpiewane łatwiejsze były do zapamiętania, zwłaszcza przez dzieci, które nic umiały jeszcze czytać. Według folklorystów najstarszymi „rymami dziecięcymi" są kołysanki, które mają wprowadzić dziecko w stan uśpienia. Rzymianie czcili bóstwo koleb­ki - cunina (od chhi.ik - kołyska), które miało dziecko chronić od czarów. Kołysanki pojawiły się w polskim piśmicnnictw ie dopiero w XIX wieku, choć śpiewano je dużo wcześniej, a tradycja ich śpiewania była powszech­na. Hugo K.ollątaj w 1802 roku, kreśląc program rozwoju etnografii, pisał o potrzebie stworzenia odrębnego działu „o zabawach pospólstwa stosow­nie do części roku. o ich muzyce, o instrumentach muzycznych, o godach rocznych, czyli o satumaliach naszego ludu i o bachanaliach, o pieśniach wesołych, pasterskich, żałobnych, historycznych i tych. które dzieciom przy kolebkach śpiewają"2.Najbardziej klasyczną i najstarszą kołysanką jest ascmantyczny refren, będący reprodukcją kołysania, tj. „A a a", i krótki motyw o kotkach, który się stopniowa rozrastał-„kotki dwa, szare, bure obydwa". Jednak istotnym wyznacznikiem kołysanki była nie jej treść, lecz usypiająca melodia, która nadawała się do różnych tekstów, poddanych tylko stylizacji instrumental­nej. Irena Słońska zauważyła, że „Kołysanka, piosenka, a nieraz i słowa matki, gdy śpiewnie i rytmicznie przemawia do swego dziecka, to już ele­menty sztuki, z którymi się ono spotyka [.]. W ten sposób matka tworzy mimowolny poemat dła swego dziecka"^.Józef Czechowicz (1903-1939), autor licznych liryk kołysankowych, napisał, że piosenki mogą dziecko utulić do snu. uśpić go swoją spokojną i cichą melodią:Lulajże, lulajże, maleńki otulą cię moje piosenki. Luli, luli, piosenka cię otuli4.Maria Konopnicka swój ą twórczość poetycką dla dzieci określiła śpie­waniem, przeciwstawiając się dydaktycznym rymowankom. Po wzorce się­gała do piosenek ludowych, a także cytowała znane utwory folklorystyczne w swojej stylizowanej poetyce. Wielu poetów, zachwyconych estetyką jej twórczości dla dzieci, czerpało z tych doświadczeń i kontynuowało jej styl, którego cechą znamienną jest ludowca poetyka i żywioł muzyczny.W literaturze dla dzieci i młodzieży nie brak więc odniesień muzycz­nych. Jest to warstwa dźwiękowa słów, charakterystyczne układy brzmie-niowe, rytmika i metrum, bogactwo rymów i zmienne tempo, dynamika, a nade wszystko terminologia muzyczna oraz metaforyka. Niestety, proble­matyka muzyki w utworach literackich dla dzieci i młodzieży nie była do­tąd podejmowana przez współczesnych literaturoznawców. Pojawiały się jedynie nieliczne prace o związkach muzyki i literatury, na czele z krótką rozprawą Tadeusza Szulca pt. Muzyku w dziele literackim z 1937 roku. któ­ra wzbudziła ożywioną dyskusję na ten temat. IV Spotkania Muzyczne w Ba-ranowie w 1979 roku, zatytułowane „Muzyka i literatura", oraz konferen­cja w Katowicach v,'' 2000 roku pt. „Muzyka - Literatura" świadczą o roz­woju komparatystyki interdyscyplinarnej i perspektywach badawczych nad zagadnieniami literacko-muzycznymi.Ze względu na brak badań nad muzycznością literatury dla dzieci i mło­dzieży praca niniejsza powinna wypełnić istniejącą lukę w studiach literatu-roznawczych. Chodzi głównie o cksplikację (łac. expliccitio - rozwinięcie, wyjaśnienie, tłumaczenie) tekstów literackich adresowanych do młodego odbiorcy, pod kątem nawiązań do muzy
Przejdź do sklepu
Strony upblue.store korzystają z plików cookie zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić ustawienia dotyczące przechowywania, dostępu do plików cookie, a także ich usuwania w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookie w Twojej przeglądarce oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Dowiedz się więcej.
x
Akceptuję