FILOZOFIA NAUKI RELIGII A CHRZESCIJAŃSTWO Życiński
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena:
21.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON,
WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Inspiracje chrześcijańskie w powstaniu nauki nowożytnejabp Józef
ŻycińskiISBN: 83-228-0798-8Stron: 144Format: A5Rok wydania:
2000W nauczaniu Jana Pawła II wielokrotnie jako motyw
przewodni powtarza się teza: nauka współczesna powstała
w kręgu intelektualnych i kulturowych wpływów myśli
chrześcijańskiej. Chrześcijanie są również w sposób szczególny
odpowiedzialni za jej rozwój oraz za intelektualny dialog,
w którym przezwycięży się łatwe konflikty pozbawione
merytorycznego uzasadnienia. Zadanie to okazuje się szczególnie
istotne we współczesnym klimacie myślowym, w którym różne
formy antyintelektualizmów odnajdują wsparcie ze strony
fundamentalizmu religijnego. Deprecjonować naukę po to, by bronić
fundamentalistycznych radykalizmów jest przedsięwzięciem równie
absurdalnym, jak absurdalne byłoby niszczenie fresków Michała
Anioła. Nauki przyrodnicze stworzone w środowisku
kształtowanym przez myśl chrześcijańską stanowią tak wielką wartość
kulturową, iż naszym wspólnym zadaniem pozostaje ochrona tego
dziedzictwa, którego wartość coraz częściej usiłuje się podważyć we
współczesnych nurtach antyintelektualnych. (ze Wstępu)SPIS
TREŚCIWstępCZĘŚĆ IInspiracje chrześcijańskie w rozwoju nauk
przyrodniczychSchyłek fizyki arystotelesowskiejAntyheurystyczne
funkcje metafizyki ArystotelesaNowożytne próby unifikacji
fizykiParadygmat zagubionej KsięgiBóg jako wszystko we
wszystkimMetodyka czytania dwóch KsiągZagubiony wymiarKonflikt
Księgi Przyrody i interpretacji Księgi Pisma w dramacie
GalileuszaRekonstrukcja dramatuFakty a interpretacjeCZĘŚĆ
IIReligijne wizje przyrody a geneza nauki nowożytnejBuddyzm -
kontemplacja maja zamiast praw przyrodyIslam - wszechmoc Boga a
przygodność świata empiriiPanteizm a transcendencja Boga wobec
przyrodyMetafizyka i wyobraźnia w przyrodniczym obrazie
świataZdroworozsądkowy empiryzm a geneza newtonowskiej zasady
grawitacjiHeurystyczne funkcje metafizyki w nauceMetafizyka w nowej
fizyceMatematyka jako język fizykiJak rozumieć matematyczność
przyrody?Matematyczność a literackość przyrodyFilogeneza
matematyczności świataMatematyczność a przewidywalnośćIdealizacja a
matematyzowalnośćWnioskiCZĘŚĆ IIIAntropologiczne aspekty powstania
i rozwoju naukiKosmiczna ojczyzna człowiekaKosmologiczne granice
wyobraźniChrześcijańska afirmacja racjonalnościIntelektualne
korzenie humanizmuPersonalistyczne przesianie scholastykiDialog
nauki z wiarą a filozoficzne pytania współczesnej fizykiIdeologia
"trzeciej kultury" w "nowej fizyce"Fizyka a mistyka w ujęciu
CapryMetafizyka i mistyka u HawkingaChrześcijańska wizja integracji
poznawczejEwolucja w ewolucyjnym pojmowaniu przyrodyIntegracja
intelektualna w wizji nauki u Jana Pawła IIAntyintelektualizm we
współczesnej krytyce OświeceniaRetoryka zamiast
epistemologiiPrzygodność bez prawdyPrawda jako wartość w
społeczeństwie pluralistycznymPonadsystemowa wspólnota
myśleniaśredniowiecznej literatury dworskiej na język
polski
Przejdź do sklepu