Jak słuchać MUZYKI W KLASACH 1-3 - SKRYPT STUDENT
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena:
16.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON,
WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
Place edition: KatowiceYear edition: 1996ISBN: ISSN 0239-6432Issue:
wyczerpany (wersja papierowa)Page count: 60Dimensions: 170 mm × 242
mmType of cover oprawa broszurowa foliowanaOthers: przykłady
nutowe, wykresy graficzneType of publication: skrypt Sztuka tworzy
nową rzeczywistość, jest wszechstronna w swoim oddziaływaniu, służy
ludziom. Stąd jej miejsce we współczesnej pedagogice, a konkretnie
— w koncepcji wychowania estetycznego, wychowania
przez sztukę i dla sztuki. Pierwszy kontakt ze sztuką opiera się na
czysto emocjonalnej intuicji, uzupełnianej dopiero później
refleksją intelektualną.Jedną ze specyficznych dziedzin sztuki,
która kształtuje w istotny sposób estetyczną wrażliwość człowieka,
jest muzyka. Sztuka ta dociera do odbiorcy w różny sposób, w
różnych sytuacjach i okolicznościach (nastąpiło wzbogacenie form i
możliwości kontaktu z muzyką dzięki zastosowaniu technik wizualnych
i audiowizualnych, udoskonalone zostały sposoby technicznego
utrwalania i odtwarzania dźwięku — radio, telewizja,
płyty analogowe i kompaktowe, kasety, wideo, komputery). Zachodzi
więc potrzeba przygotowania słuchacza do w miarę właściwego jej
odbioru.Najskuteczniejszym zbliżeniem do muzyki jest własna
aktywność, dzięki której dziecko poznaje lepiej tę dziedzinę
sztuki, jej właściwości, elementy, relacje między nimi, określa
swoje miejsce i ujawnia tym samym swoje
przeżycia.Jedną z form aktywności twórczej — oprócz
odtwarzania i tworzenia — jest słuchanie muzyki, uznawane bardzo
często za formę trudną do realizacji, szczególnie w pracy z
młodszym dzieckiem. Jednakże dla dziecka, które lubi i umie
słuchać, muzyka stanowi z pewnością źródło ciekawych i bogatych
przeżyć estetycznych. Zachodzi więc konieczność kształtowania
umiejętności słuchania, gdzie z jednej strony ma miejsce stawianie
dzieciom określonych zadań muzycznych, z drugiej zaś — zachęcanie
ich do słuchania muzyki z nastawieniem ich na odczucia własne,
przeżycia estetyczne.Jak twierdzi Maria Przychodzińska: „Nauka
słuchania muzyki to droga aktywnego poznawania utworów
muzycznych, krok po kroku, coraz dokładniejsze wnikanie we
wszystkie ich warstwy: brzmienie, formę, wyraz, styl, tak, by z
powierzchownie zauważanych stawały się stopniowo dobrze znajomymi,
pamiętanymi, ocenianymi, przeżywanymi
estetycznie."'Generalnie ujmując problem, zachodzi potrzeba
kształcenia na równi zdolności rozumienia i odczuwania muzyki.
Tylko takie podejście do zagadnienia warunkuje pełną percepcję
dzieła muzycznego.Proces rozumienia muzyki — docierania do jej
wartości —jest z punktu widzenia psychologii procesem złożonym,
rozgrywa się w rozmaitych płaszczyznach, pobudzających
kompleks wielorakich nawzajem ze sobą powiązanych sfer ludzkiej
psychiki. Utwór muzyczny odbieramy jako całość —podobnie jak
wszelkie zjawiska otaczającego świata. Percepcja muzyki znajduje
się na pograniczu dwóch dziedzin naukowych: psychologii i teorii
muzyki.Zdaniem Zofii Burowskiej: „Punktem wyjścia w procesie
percepcji jest gotowość psychiki do porównywania
schematów, stereotypów utrwalonych w wyobraźni słuchacza, ze
schematami aktualnie brzmiącymi."2 Jednakże schematy muszą wpierw
zaistnieć w pamięci słuchowej odbiorcy. Aby tak się stało, trzeba
przede wszystkim wiele słuchać. Kontakt między odbiorcą a dziełem
muzycznym jest warunkowany aktywnym charakterem percepcji.
Percepcja zaś jest umiejętnością, która rozwija się wraz z
doświadczeniem, a doskonali i pogłębia w miarę wzrostu poziomu
wrażliwości artystycznej i emocjonalnej.Prawidłową i pełną
percepcję muzyki warunkuje wiele czynników, m.in.: zdolności
muzyczne, zasób doświadczeń muzycznych i wiedzy muzycznej,
wrażliwość estetyczna, inteligencja, pozytywne
nastawienie do słuchanej muzyki, zainteresowania muzyką.Zdobywanie
i pogłębianie doświadczeń w zakresie percepcji muzyki trwać może
bardzo długo, ale proces ten winien rozpoczynać się w miarę
wcześnie. Stąd już przed nauczycielem przedszkola staje zadanie
wprowadzania dziecka w świat muzyki. Jego wysiłki winny kierować
się w stronę kształtowania czynnej postawy odbiorców, by eliminować
nawyk biernego słuchania, gdyż tylko taka postawa stwarza gwarancję
pełnej percepcji dzieła muzycznego i jego emocjonalnego
przeżycia.Zachodzi więc konieczność wyposażenia studenta —
przyszłego nauczyciela muzyki — kierunków edukacji wczesnoszkolnej,
wychowania przedszkolnego i wychowania muzycznego w odpowiednią
wiedzę merytoryczno-metodyczną dotyczącą (w tym wypadku) słuchania
muzyki oraz wskazania mu bogatego materiału repertuarowego, który
opatrzony odpowiednim komentarzem metodycznym mógłby
wykorzystać w przyszłości w pracy z dziećmi. Tylko nauczy-•3.
Przewodnik do płytoteki. Warszawa' M.Przychodziriska: Słuchanie
muzyki w klanach l— 1990,s. 13. 2 Z. Burowska: Słuchanie i
tworzenie muzyki w szkole. Warszawa 19
Przejdź do sklepu