Romans Freuda i Gradivy - PSYCHOANALIZA - FREUD
Producent: LIBRES
Sklep: libres.pl
Cena:
23.89 PLN
UWAGA- JEŚLI W PARAMETRACH SĄ RÓZNICE DATY, STRON,
WYDAWNICTWA ITP. PATRZ ZAWSZE NA OPIS AUKCJI ON JEST NAJWAŻNIEJSZY.
AutorTomasz MałyszekRomans Freuda i GradivyRok
wydaniaWydawnictwoilustracje zdjęcia rysunkiStronOkładka,
oprawaStan i inne informacje2002FUNNA-202TWARDANOWAOpisAutor w swej
pracy przedstawia propozycję nowego sposobu odczytania koncepcji
Freuda, który pozwala zarówno dostrzec jej wielorakie związki ze
sztuką, jak i ująć samą koncepcję jako rodzaj formuły estetycznej.
Na łamach książki wszechstronnie uzasadnia tezę, iż w rozważaniach
Freuda następuje zatarcie granicy między przedmiotem opisu a jego
narzędziem.Prezentowane kolejno rozprawy wiedeńskiego psychiatry
świadczą, iż wykraczają one poza sam opis, zmieniając się w teksty
o charakterze literackim, a rozpatrywane całościowo tworzą swoisty
traktat estetyczny. Psychoanaliza staje się środkiem nadającym nowy
sens przedstawionej sferze fenomenów estetycznych. Celem tego
zabiegu nie jest jednak przesunięcie dorobku Freuda z obszaru
refleksji naukowej do literatury, lecz odsłonięcie takiego poziomu
możliwego odczytania jego dzieł, na którym wypowiedź naukowa
zyskuje autonomię estetyczną. Poprzez ukazanie kolejnych rozpraw
Freuda jako tekstów operujących specyficznym językiem obrazów
(mitopoezją) autor wykazuje żywotność pomysłów freudowskich. W
swoim wywodzie uwzględnia ponadto dokonania następców Freuda,
odwołuje się do licznych przykładów dzieł literackich czy
plastycznych, zwraca uwagę na wielorakie związki z myślą
Nietzschego. Mamy zatem w książce do czynienia nie tylko z
refleksją estetyczną, ale i z problematyką z zakresu antropologii
kultury, przy tym ujętą w żywej i ciekawej formie.spis treści lub
fragment o autorze książkiTomasz Małyszek (ur. 1971), wrocławski
germanista i pisarz. Zajmuje się romantyzmem niemieckim, jego
recepcją oraz związkami między literaturą a psychoanalizą S. Freuda
i psychologią głębi C.G. Junga.Jest autorem monografii Ästhetik der
Psychoanalyse (2000), powieści Światło i cień (1996) oraz
nominowanej do "Paszportu Polityki" powieści Kraina pozytywek
(2001), współautorem serii przekładów rozpraw filozofów
niemieckiego Oświecenia: M. Mendelssohna, H. Lamberta, Ch. Garvego,
wybranych dramatów G. Hauptmanna , ponadto autorem licznych
publikacji naukowych w czasopismach krajowych i zagranicznych, a
także opowiadań. W 1998 roku był laureatem stypendium krajowego
Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.Praca nie zamierza w tradycyjny
sposób dokonać analizy koncepcji Freuda, oceniając jej wady i
zalety od strony propozycji teoretycznej. Pragnie natomiast
zaproponować nowy sposób odczytania freudyzmu, pozwalający zarówno
dostrzec jego wielorakie związki ze sztuką, jak i samą koncepcję
ująć jako rodzaj formuły estetycznej. Zorganizowanie wywodu w ciąg
jedenastu wykładów służy wszechstronnemu uzasadnieniu tezy, iż w
rozważaniach Freuda następuje zatarcie granicy między przedmiotem
opisu a jego narzędziem. Prezentowane kolejno rozprawy wiedeńskiego
psychiatry świadczą, iż wykraczają one poza sam opis, zmieniając
się w teksty o charakterze literackim, a rozpatrywane całościowo
tworzą swoisty traktat estetyczny. Psychoanaliza staje się środkiem
nadającym nowy sens przedstawionej sferze fenomenów estetycznych.
Zabieg ten nie jest jednak prostym przesunięciem dorobku Freuda z
obszaru refleksji naukowej do literatury. Nie chodzi o zmianę
etykiety, lecz o odsłonięcie tego poziomu możliwego odczytania
dzieł Freuda, na którym wypowiedź naukowa zyskuje autonomię
estetyczną. Warto wspomnieć, że poprzez ukazanie kolejnych rozpraw
jako tekstów operujących specyficznym językiem obrazów (mitopoezją)
autor wykazuje żywotność pomysłów freudowskich. Można uwolnić się
od opinii pedantycznych krytyków, tropiących wszystkie potknięcia
twórcy psychoanalizy. Przedstawione w wymiarze "psychoanalitycznego
romansu", na nowo potrafi wzbudzić zainteresowanie czytelnika, i to
właśnie ze względu na ów aspekt związany z estetyką. Przemyślany
sposób przeprowadzenia wywodu, uwzględniający też dokonania
następców Freuda, odwołanie się do licznych przykładów dzieł
literackich czy plastycznych, wzrócenie uwagi na wielorakie związki
z myślą Nietzschego - wszystkie te elementy decydują o walorach
pracy. Jednocześnie zaprasza ona do podróży w krainę mitu, a jej
kompozycja po części do mitu nawiązuje. Mamy tu zatem do czynienia
nie tylko z refleksją estetyczną, ale i z podjęciem problematyki
antropologii kultury. A przede wszystkim z tekstem żywo i ciekawie
napisanym, jak najdalszym od nudnego i niezbyt zrozumiałego
wywodu.
Przejdź do sklepu